
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη και το επάγγελμα υγείας που παρέχει εξειδικευμένη θεραπεία για να βοηθήσει ανθρώπους να αναπτύξουν, να επανακτήσουν ή να διατηρήσουν δεξιότητες απαραίτητες για να συμμετέχουν σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους.
Ο εργοθεραπευτής βοηθά τα άτομα όχι μόνο να βελτιώσουν τις βασικές κινητικές λειτουργίες τους και τις ικανότητες συλλογιστικής τους, αλλά επίσης να αντισταθμίσουν τη μόνιμη απώλεια της εκάστοτε λειτουργίας. Ο απώτερος στόχος της Εργοθεραπείας είναι να βοηθήσει τα άτομα να έχουν ανεξάρτητη, παραγωγική και ικανοποιητική ζωή.
Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι μια εγγενής νευροβιολογική διαδικασία που αφορά την ολοκλήρωση και αποκωδικοποίηση του αισθητηριακού ερεθίσματος στον εγκέφαλο. Σε αντίθεση η δυσλειτουργία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι μια διαταραχή κατά την οποία τα αισθητηριακά δεδομένα δεν οργανώνονται κατάλληλα στον εγκέφαλο και αυτό μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα στην ανάπτυξη, στην επεξεργασία της πληροφορίας και στη συμπεριφορά του ατόμου.
Η Dr. A. Jean Ayres ανέπτυξε τη γενική θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης και της θεραπείας μέσα από μελέτες στις νευροεπιστήμες και από μελέτες της σωματικής και νευρομυικής ανάπτυξης.
Αξιολόγηση και θεραπεία των βασικών αισθητηριακών
συστημάτων γίνεται από τον εργοθεραπευτή.
Οι βασικοί θεραπευτικοί στόχοι είναι:
Να δώσουμε αισθητηριακές πληροφορίες που βοηθούν στην οργάνωση του κεντρικού νευρικού συστήματος
Να βοηθήσουμε στο συντονισμό και έλεγχο της αισθητηριακής πληροφορίας και
Να αναπτύχθει μια πιο οργανωμένη αντίδραση στο αισθητηριακό ερέθισμα.









Είναι καλό να ζητήσουμε τη γνώμη ενός εργοθεραπευτή όταν το παιδί, σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικίας του, δείχνει σημάδια ότι:
-
Μοιάζει αδύναμο, χωρίς αντοχή και αδέξιο στην κίνησή του.
-
Αποφεύγει το παιχνίδι στην παιδική χαρά ή τα παιχνίδια αθλητικού χαρακτήρα.
-
Δυσκολεύεται στη ζωγραφική, σε χειροτεχνίες και κατασκευές.
-
Πέφτει εύκολα κάτω, «τρακάρει» πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματός του στο χώρο.
-
Χρησιμοποιεί με δυσκολία το ψαλίδι, στην ηλικία του νηπιαγωγείου.
-
Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι δυσανάγνωστος ή καθρεπτίζει αριθμούς και γράμματα.
-
Μοιάζει να μην αντιλαμβάνεται έννοιες του χώρου και του χρόνου (μέρες- εποχές, το πριν και το μετά, το χθες και το αύριο κλπ).
-
Καταβάλει προσπάθεια για να θυμηθεί γεγονότα.
-
Στην καθημερινότητά του χρειάζεται βοήθεια στο ντύσιμο, στο φαγητό, στην περιποίηση του εαυτού του, παρόλο που η ηλικία του, επιτρέπει να είναι ανεξάρτητο.
-
Αποφεύγει να παίζει με εκπαιδευτικά παιχνίδια της ηλικίας του.
-
Μοιάζει να μην κατανοεί οδηγίες ή να δυσκολεύεται στην εκτέλεσή τους.
-
Κουράζεται εύκολα και δεν ολοκληρώνει δραστηριότητες, σχολικές εργασίες κλπ
-
Βρίσκεται σε διαρκή κίνηση ή ενεργεί παρορμητικά.
-
Αποφεύγει την βλεμματική επαφή ,ακόμα και με οικεία πρόσωπα.
-
Μοιάζει απόμακρο, δεν ακούει όταν το φωνάζεις.
-
Μοιάζει υπερευαίσθητο σε θορύβους, αγγίγματα και έντονες κινήσεις.
-
Δυσκολεύεται συστηματικά στον ύπνο, στο φαγητό, στη χρήση τουαλέτας, στο μπάνιο, στο κούρεμα και την περιποίηση νυχιών κλπ.
-
Δυσκολεύεται στην τήρηση κανόνων μιας ομάδας και στην παρέα με τους συνομηλίκους.